Percutian di Pulau Rawa, Mersing

Pulau Rawa merupakan pulau persendirian yang terpencil dan dimiliki oleh Sultan Johor. Pulau ini terkenal dengan pasir pantainya yang putih dan air laut jernih yang menampakkan terumbu-terumbu karang di dasar laut. Ia juga menaik kerana ia dikelilingi oleh hutan hujan tropika dan memberi suasana yang tenang dan cantik. Dengan suasana yang cantik, cuaca yang cerah dan berangin, anda boleh berjemur, snorkeling, berenang atau pun berjalan di sepanjang pantai. Anda pasti akan enjoy percutian yang santai yang diidam-idamkan selama ini.


Terdapat 2 hotel yang disediakan di sana, Rawa Island Resort dan Alang’s Rawa. Rawa Island Resort merupakan hotel yang mewah dan serba lengkap untuk seisi keluarga yang menginginkan ketenangan daripada kesibukan di bandar dengan menikmati pemandangan serba hijau. Hotel ini menyediakan 77 bilik dan setiap bilik direka untuk blend dengan kehidupan semulajadi. Hotel ini menyediakan kemudahahan untuk keluarga, kawan-kawan, pasangan dan juga pelancong individu. Setiap bilik dilengkapi dengan air panas, pendingin hawa, Wifi, televisyen dan juga penyediaan teh atau kopi di restoran.

Alang’s Rawa pula lebih kepada hotel yang bercirikan hotel kasual dan bersahaja tapi masih berbaloi untuk ditempah. Terdapat pelbagai jenis bilik yang disediakan dan pilihan di tangan anda. Untuk mengetahui lebih lanjut anda boleh klik link di sini.

Aktiviti-aktiviti yang boleh dilakukan di Pulau Rawa, Mersing

Snorkeling


Anda boleh snorkel dan melihat kehidupan laut dengan lebih dekat.

 

Mendaki

Laluan pejalan kaki untuk mendaki naik ke puncak turut disediakan. Pendakian ini mengambil masa sekurang-kurangya 40 minit. Anda boleh melihat sekeliling pulau yang sangat cantik dan keadaan laut yang sangat jernih yang mempesonakan.

 

Melawat Pulau

Melawat pulau-pulau yang berhampiran seperti Pulau Harimau dan Pulau Mensirip yang masing-masing keunikan yang tersendiri. Anda dibenarkan berkelah sementara dan menikmati keindahan alam semulajadi di pulau tersebut.

 

Berkayak

Anda boleh melihat Pulau Rawa dari sisi yang lain dan ia akan menjadi pengalaman anda yang sangat berharga dan tidak boleh dilupakan.

 

Menyelam Skuba


Rasa tidak lengkap jika tidak menyelam di Pulau Rawa. Menyelam di air yang jernih di Pulau Rawa pasti memberi anda pengalaman yang indah. Turut disediakan pusat menyelam, penyelam boleh menyertai kursus PADI untuk menyelam pada tahap yang berbeza-beza.

Crystal clear water off Rawa Island offers the divers a wonderful diving experience. With the establishment of dive centre, scuba divers can join their PADI courses that cater to different diving levels.

 

Bola Tampar Pantai

Bola tampar pantai merupakan permainan yang wajib dimain jika beriadah di tepi pantai beramai-ramai. Permainan ini sangat menyeronokkan dan boleh mengambil masa sehingga berjam-jam. Permainan ini juga boleh mengeratkan hubungan dan mendapat kawan yang baru jika kita mengajak orang yang tidak kenal untuk bermain bersama-sama.

 

Bersantai

Keadaan pasir yang putih dan bersih memberi peluang untuk anak-anak kecil membina istana pasir di samping ibu bapa mereka berehat dan berseronok melihat gelagat anak-anak mereka. Hammocks juga disediakan untuk pengunjung beristirehat dengan tenang.

 

Gelongsor Air

Terdapat 2 jenis gelongsor di Pulau Rawa dan kedua-duanya akan menyebabkan anda terjunam ke dalam air. Gelongsor yang berwarna biru sesuai untuk pengunjung yang takut tinggi manakala gelongsor jingga pula tinggi dan anda pasti akan berseronok dan ketagih untuk main berulang kali.

 


Last but not least, you can book private taxi service via SG2JB. SG2JB provide transportation service to let you cross between Singapore and Johor Bahru from any places in Singapore to any place in Johor, including Johor Bahru town, Legoland, JPO, The Little Big Club, even Kukup, Desaru and Mersing and so on. (www.sg2jb.com)

SG2JB provide a few type of comfortable 7-seaters MPV for you to choose from, the price for one way trip is as low as SGD100.00 depends on what kind of vehicle you are choosing and the destination you are going. If you are choosing a Toyato Innova and travelling to Johor Bahru from any place in Singapore, it will cost you SGD100.00 for one car booked. Since MPV allow maximum to 6 persons per car, so if you share, one person is only around SGD16.70. Cheap yet comfortable, why not? Moreover, SG2JB is having promotions now, if you book now, one way trip is only SGD90.00! (www.sg2jb.com)

Online Booking

7 Comments on "Percutian di Pulau Rawa, Mersing"

  1. The radio frequency waves emitted can be harmful to your body, which is why you should invest in Vortex BioShield®quantum EMF protection cell phone shields.

  2. Oh my goodness! Incredible article dude! Thank you, However I am encountering troubles with your RSS. I donít understand the reason why I am unable to subscribe to it. Is there anyone else having similar RSS problems? Anybody who knows the answer will you kindly respond? Thanks!!

  3. Muchos Gracias for your post.Really looking forward to read more. Really Cool.

  4. An interesting discussion is worth comment. I believe that you ought to write more on this subject, it may not be a taboo matter but generally folks don’t speak about such subjects. To the next! Cheers!!

  5. Wow, great blog.Thanks Again. Want more.

  6. ivermectin for squirrels stromectol heartgard ivermectin pyrantel

  7. Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this post and the rest of the website is really good.

Leave a comment