Tempat makan yang wajib dikunjungi di Johor Bahru

Johor Bahru sangat terkenal dengan pelbagai jenis makanan dan dikenali sebagai syurga makanan. Johor mempunyai banyak restoran dan kafe yang menarik di sekitar Johor Bahru. Kami menyenaraikan beberapa restoran yang wajib dikunjungi  yang mempunyai komen yang positif daripada pelanggan. Jika anda memerlukan perkhidmatan teksi persendirian untuk perjalanan yang lebih selesa dari Singapore ke Johor, tempah kami sekarang! (www.sg2jb.com)

 

Bubur Istimewa No 1 Taman Sentosa

taxi from singapore to jb

 

Bubur Nasi Istimewa No 1 merupakan salah satu gerai yang popular sepanjang Jalan Sutera dan berhadapan dengan Plaza Sentosa. Gerai ini dibuka bermula pukul 6 petang namun pukul 7 petang telah ramai pengunjung yang tiba untuk makan malam. Gerai bubur ini terletak berhadapan kedai 7 Eleven. Pengunjung perlu parking di sepanjang jalan dan ianya agak menyusahkan kerana kawasan di situ memang agak sesak dengan pengunjung-pengunjung yang mencari menu untuk makan malam. Untuk memudahkan perjalanan, anda boleh menempah teksi persendirian kami  dan tidak perlu pening kepala memikirkan hal parking. (www.sg2jb.com)

Setiap bubur dihidangkan dengan bubur nasi, ikan bilis goreng bersama bawang, sambal kangkung, telur masin, kacang goreng, sambal cili dan sayur jeruk. Di kawasan ini, terdapat makanan lain juga dijual antaranya ikan bakar, sambal kerang, sate dan boleh dimakan bersama bersamakan bubur nasi. (www.sg2jb.com)


Address:
91, Jalan Sutera, Taman Sentosa, 80150 Johor Bahru, Malaysia
Operating Hours: 6:00PM to 12:00AM (closed on Monday)


Kacang Pool Haji

taxi from singapore to jb

Di restoran Kacang Pool Haji, terdapat beberapa sajian yang dijual. Kacang Pool dijual dengan harga RM 6 dan Roti Bakar dijual pada harga RM 1.50 dan penambahan roti dikenakan RM 1. Ia merupakan antara menu yang wajib dicuba apabila anda tiba di Johor Bahru! Kacang hancur digaul bersama daging kisar, limau, bawang dan telur setengah masak dimakan bersama sekeping roti, menu yang simple tapi sangat menyelerakan dan memuaskan. (www.sg2jb.com)

 

Address: No. 3, Medan Selera Larkin Bomba, (Susur 5 Jalan Tun Abdul Razak), 80000 Johor Bahru.
Operating Hours: 7.00AM– 12.00AM


Kopi Keju

taxi from singapore to jb

Kopi Keju terletak di Taman Daya merupakan tempat yang paling memuaskan untuk menikmati hidangan Pisang Goreng. Kedai ini menjual pelbagai jenis perisa yang boleh dipilih antaranya pisang goreng karamel keju, pisang goreng cokelat keju dan macam-macam lagi. (www.sg2jb.com)

Address: 34, Jalan Nibong 17, Taman Daya, 81100 Johor Bahru, Johor
Operating Hours: 12.00PM-10.00PM; Closed on Fridays.


Zz Sup Tulang

taxi from singapore to jb

Restoran ZZ Sup Tulang merupakan contoh tempat yang menjual pelbagai makanan istimewa Johor. Ianya juga menyediakan sajian makanan laut Thailand, daging dan sayur-sayuran yang dimakan bersama nasi. Makanan western turut disediakan seperti lamb chop. Ramai pengunjung datang waktu makan sarapan, makan tengahari dan makan malam. Keadaan yang disertakan dengan pondok buluh dan gazebo yang boleh duduk bersila memberi kelainan pada restoran ini. (www.sg2jb.com)

 

Address: Jalan Petrie 5/1, Johor Bahru
Must try : Mee Rebus Tulang, Laksa Johor, Sup Tulang
Operating hours: 7:00AM – 11.00PM

 


 

Ambang Pesona d’Cerry

Penduduk di sini memanggil tempat ini Warung Pokok Cherry, dan ianya terkenal dengan nasi lemaknya yang sedap. Sambal nasi lemaknya sangat istimewa kerana ianya pedas tapi tidak terlalu pedas dan sedikit manis, sangat sesuai dijamu dengan nasi lemak dan ayam goreng panas-panas. (www.sg2jb.com)

 

Address: Off Jalan Lingkaran Dalam at junction of Jalan Inche Besar Zubaidah and Jalan Yusof Taha
Operating Hours: 7:30 AM to 2:30 PM

 


 

Pisang Goreng Mawar

Pisang Goreng Mawar sangat terkenal dengan pisang gorengnya yang sedap, datang khas daripada Perak. Setiap pisang dibelah menggunakan tangan dan disalut dengan adunan yang istimewa. Pisang yang telah dipotong akan digoreng dan disaji dengan sambal pencicah iaitu sambal kicap. Ramai pengunjung sangat menggemari pisang goreng disini kerana ianya rangup dan menyelerakan. (www.sg2jb.com)

 

Address: Off Jalan Sungai Chat, next to Galeri Mawar and Kedai Bunga Kim Florist (nearby landmarks are Thistle Hotel and Johor Clock Tower)
Operating Hours: 11:00 AM to 6:00 PM

 


 

Majid Murtabak Cheese

Murtabak di Johor sememangnya sangat digemari oleh pengunjung-pengunjung yang datang sama ada dari luar negara atau dalam negara. (www.sg2jb.com)

Address: No. 38 Lot 5581, Jalan Kurniawan, Kampung Kurnia, 80250 Johor Bahru, Johor, Malaysia
Operating Hours: 12:00 NOON – 7:00 PM

 


 

Laksa Johor at Selera Johor, Plaza Larkin

Laksa Johor sudah semestinya melambangkan negeri Johor. Ia dibuat dengan menggunakan spaghetti dan bukannya mi yang biasa. Spaghetti dimakan bersama kuahnya yang pekat membuat laksa itu menjadi enak, manis dan pedas. (www.sg2jb.com)

 

Address: Selera Johor (next to Plaza Larkin), Jalan Garuda, Johor Bahru
Open Daily: Daily 8:00 AM to 7:00 PM


Finding transportation from Singapore to Johor Bahru or from Johor Bahru to Singapore? SG2JB solves your problem! (www.sg2jb.com)

Our main service is to provide the private taxi services for travelers who travelling between Singapore to JB (Johor Bahru) Malaysia. We are also accept the reservation from Johor to Singapore. We will make sure that you have a very comfortable and pleasant experience.

There are many attractive places in JB. Popular places of interests include Johor Bahru’s shopping district Jalan Wong Ah Fook consists of various legend cafes and culture street. There is also has an international attraction such as Legoland, Hello Kitty Town and The Little Big Club. The best places for having a photoshoot is located at Danga Bay and Puteri Harbour in Nusajaya. (www.sg2jb.com)

For the nature lovers and favoured by many for weekend getaways, Johor’s places of green are: Gunung Pulai rainforest, Danga Bay recreational park, Desaru Beach, Mersing town to transit to Tioman or Dayang Island, Mount Ophir (Gunung Ledang), Tanjung Piai-Johor National Park and Amigos Horse Riding at Tanjong Puteri Golf Resort.

Our comfort car will pick you up from your preferred location at your scheduled time. (www.sg2jb.com)

Online Booking

3 Comments on "Tempat makan yang wajib dikunjungi di Johor Bahru"

  1. After checking out a few of the blog posts on your web page, I truly like your way of writing a blog. I book marked it to my bookmark webpage list and will be checking back in the near future. Take a look at my web site as well and let me know what you think.

  2. Good web site you’ve got here.. It’s difficult to find excellent writing like yours nowadays. I truly appreciate people like you! Take care!!

  3. Hey, you used to write wonderful, but the last several posts have been kinda boring… I miss your great writings. Past few posts are just a little bit out of track! come on!

Leave a comment